WSPARCIE PSYCHOLOGICZNE – wskazówki dla Rodziców i Opiekunów

Szanowni Państwo

Każdego dnia uczymy się, jak radzić sobie z wyzwaniami stawianymi przez całkiem nową rzeczywistość wokół nas. Towarzyszą nam przy tym nieprzyjemne emocje, jak: lęk, niepewność, poczucie zagrożenia, smutek. Podobnych uczuć doświadczają nasze dzieci – także te nastoletnie -dlatego ważne jest wsparcie ich ze strony nas – dorosłych.

Komunikacja z nastolatkiem bywa trudna, także w spokojniejszych, poza-pandemicznych, czasach. Teraz gdy sami odczuwacie napięcie i niepokój, na wiele pytań nie potraficie udzielić odpowiedzi – bo nikt jej nie zna – może być jeszcze trudniej. Pozostaje Wam rodzicielska intuicja i empatia, które najlepiej Wam podpowiedzą, jak rozmawiać z własnym dzieckiem Z całą pewnością pomogą: ciepło, większa niż zwykle dawka rodzicielskiej wyrozumiałości i szczerość (przyznanie się do własnego niepokoju jest ok, ale nie epatujmy własnym lękiem zbyt mocno, aby nie obciążać nim Waszej pociechy).

Bardzo możliwe, że logistyka Waszej obecnej egzystencji nie ułatwia sprawy: zbyt wiele osób na małej przestrzeni mieszkalnej, brak prywatności, brak potrzebnego sprzętu do nauki/pracy, etc. Przymusowa izolacja jest dla młodzieży szczególnie trudna i o wiele dotkliwiej odczuwalna niż przez nas – dorosłych. Z perspektywy nauczycieli, codziennie słyszymy deklaracje, że chętnie już wróciliby do szkoły, z całym jej dobrodziejstwem…

Poniżej przedstawiam Państwu opracowanie Amerykańskiej Akademii Psychiatrii Dzieci i Młodzieży w kontekście obecnej sytuacji. Wskazówki są sformułowane w sposób uwzględniający raczej młodsze dzieci, ale łatwo jest zastosować te zalecenia także wobec nastoletniej młodzieży, pamiętając jak rozchwiane emocjonalnie i potrzebujące ciepła są Wasze piętnasto- czy szesnastolatki ( a nawet 17 i 18latki).

1.Ważne jest, by stworzyć dziecku wspierające środowisko, aby czuło się bezpiecznie zadając pytania. Niewskazane jest jednak poruszanie tego tematu, jeśli dziecko nie wykazuje gotowości.
2.Odpowiadaj szczerze na zadawane Ci przez dziecko pytania.
3.Używaj łatwych i przystępnych dla dziecka słów. Dostosuj formę komunikacji do wieku, umiejętności i poziomu rozwoju dziecka.
4.Korzystaj z wiarygodnych źródeł informacji (np. raporty WHO czy strony rządowe).
https://liblink.pl/ZszS41UsH4
https://liblink.pl/dBazgj2vEv
5.Bądź przygotowany na to, by musieć wielokrotnie powtarzać informację lub wyjaśnienia. Wielokrotne pytanie o tą samą rzecz, może być formą poszukiwania przez dziecko wsparcia.
6.Razem z dzieckiem rozpoznajcie i nazwijcie uczucia, które mu towarzyszą. Pozwól dziecku odczuć, że jego pytania i zmartwienia są ważne i właściwe.
7.Pamiętaj, że dzieci podchodzą do każdej sytuacji bardzo osobiście. Mogą wykazywać oznaki zamartwiania się o krewnych, bliskich, przyjaciół i znajomych. Mogą bać się o własne bezpieczeństwo i bezpieczeństwo członków rodziny. Pytać o rodzinę lub znajomych mieszkających za granicą.
8.Wspieraj dziecko, ale nie dawaj obietnic bez pokrycia. Możesz zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa w domu, ale nie możesz zagwarantować, że nikt w obrębie regionu nie zachoruje.
9.Uświadom dziecko, że osoby dotknięte koronawirusem otrzymują pomoc. To dobra okazja, by pokazać dzieciom, że gdy dzieje się coś przerażającego lub złego, zawsze można zwrócić się o pomoc i są ku temu odpowiednie służby.
10.Dzieci uczą się od najbliższych dorosłych: rodziców i nauczycieli. Będą obserwować Twoje zachowanie i reakcje na wiadomości dotyczące wirusa. Uczą się również poprzez słuchanie rozmów dorosłych, pamiętaj o tym!
11.Niewskazane jest nadmierne oglądanie przez dziecko telewizji i słuchanie wiadomości. Tego typu działania mogą wywoływać nadmierny lęk i napięcie.
12.Dzieci, które doświadczyły poważnej choroby lub straty mogą być wyjątkowo wrażliwe i wykazywać nadmierne reakcje na obrazy i raporty prezentowane w mediach dotyczące choroby i śmierci. Te dzieci wymagają dodatkowej uwagi i wsparcia z Waszej strony.
13.Szczególnej troski i monitorowania wymagają następujące objawy ze strony dziecka: zaburzenia snu, nadmierne zamartwianie się, lęki na temat śmierci i choroby. Bardzo nasilone mogą wymagać konsultacji psychologicznej.
14.Mimo, że osoby dorosłe mogą być stale zainteresowane codziennymi wydarzeniami, pamiętajmy, że większość dzieci chce być po prostu dziećmi. Mogą nie wykazywać zainteresowania sytuacją lub nie chcieć myśleć o tym co dzieje się w kraju lub za granicą. Będą woleli grać w gry, bawić się, czy czytać książki i warto im na to pozwolić z zachowaniem aktualnych wskazań prozdrowotnych i profilaktycznych.

Źródło:Tłumaczenia Pauliny Kamińskiej (Fassler, D. (2020). Talking with childrenaboutcoronavirus (COVID19).
American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, dostępny www.aacap.org 19.03.2020.

Dbając o siebie, dbamy o swoje dzieci. Spokojny dorosły ma większe szanse zapewnić poczucie bezpieczeństwa swoim podopiecznym. Rozumienie uczuć i potrzeb, które się za nimi kryją, pozwala na zaopiekowanie się  nimi. Jak poradzić sobie z niepokojem, strachem, lękiem i paniką? Praktyczne wskazówki odpowiadające na to pytanie znajdziecie Państwo w opracowanym przez specjalistów materiale, nieodpłatnie dostępnym pod poniższym linkiem:
https://liblink.pl/TqvswrPtMB

Pozostałe  informacje dotyczące możliwości uzyskania profesjonalnego wsparcia znajdziecie Państwo we wpisie/mailu pt. WSPARCIE PSYCHOLOGICZNE – informacje dla Rodziców i Opiekunów

Jako psycholog szkolny także pozostaję do Państwa dyspozycji. Możemy konsultować sytuacje, które Was niepokoją.
Dyżuruję on-line od poniedziałku do piątku w godz. 10.00- 14.00 (możliwy kontakt także w innych godzinach – po uprzednim ustaleniu).

Zapraszam do kontaktu poprzez:
poczta e-mail:   aratajczak.mediacje@gmail.com
Dziennik elektroniczny Librus
lub telefonicznie nr. 662 193 913 – po uprzednim wysłaniu SMS z informacją kto i w jakiej sprawie się kontaktuje.  (Podaję swój numer prywatny, ale logistyka mojego mieszkania wymaga przeorganizowania się w celu zapewnienia prywatności i dyskrecji rozmowy – stąd prośba o poprzedzającego SMSa)

Z życzeniami  zdrowia i spokoju w sercu w ten niespokojny czas
psycholog
Agnieszka Ratajczak-Mucharska

Szczegółowe informacje dla uczniów

Szczegółowe informacje dla rodziców i opiekunów

PS. Możliwe, że niepokoją Państwa także doniesienia i kontrowersje dotyczące nauczania zdalnego.
W tej szczególnej sytuacji wszyscy – także my, dorośli – staliśmy się uczniami. Uczymy się nowych narzędzi przekazywania wiedzy, testujemy nowe formy kontaktu z uczniami i między sobą nawzajem.
Nie wszystko działa jak należy, a dlaczego tak się dzieje, w merytorycznych punktach podsumowuje Międzyszkolny Komitet Strajkowy Wrocław, tekst dostępny tu:
https://liblink.pl/vpQnyj66Np

Bardzo interesujący tekst analizujący i podsumowujący bieżącą sytuację napisał także Jarosław Pytlak, autor edukacyjnego czasopisma Wokół szkoły i wieloletni dyrektor szkoły oraz autorytet w kręgach edukacyjnych.
O szkole w czasach zarazy, specjalnie dla rodziców
https://liblink.pl/oqQwEt5vC7

oraz  artykuł  Bianki Mikołajewskiej na   OKO.press
Od środy zdalne lekcje. Nauczyciele: To fikcja. Rodzice: Mamy zrezygnować z pracy?!
https://liblink.pl/0WjT99Rcy3